Woda w diecie dziecka

33

Woda. Składnik niezbędny w diecie dziecka. Żeby prawidłowo się rozwijać, potrzebuje ono bowiem nie tylko zdrowej żywności, ale też odpowiedniej ilości płynów. Woda najlepiej nawadnia organizm, nie zawiera sztucznych barwników, nie ma kalorii, więc nie powoduje tycia. Uczymy dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych, ale zdarza nam się zapomnieć, jak ważną funkcję w małym organizmie pełni zwykła woda. Dziecko powinno pić ją w trakcie całego dnia, powoli, małymi łykami. A czy pije? Z tym bywa różnie.

Udało mi się dokonać rzeczy niełatwej – moja córka pije wodę chętnie i zdarza jej się odmówić innego napoju na rzecz właśnie wody. To mój mały sukces, a zawdzięczam go temu, że od pierwszych miesięcy jej życia dbałam, żeby Lenka piła wodę każdego dnia. Te starania nie poszły na marne. Teraz nie muszę namawiać mojej córki do picia wody; nie muszę też zabarwiać jej sokami, cytryną ani podawać w kolorowych kubeczkach dla zachęty. Lenka lubi wodę więc sięga po nią chętnie.

Ile wody powinno pić dziecko?

Zapotrzebowanie na wodę jest różne w zależności od wieku, płci i aktywności fizycznej. Niemowlęta do 6 miesiąca życia powinny pić około 700 ml wody dziennie (chyba, że są karmione wyłącznie piersią. Dzieci karmione piersią nie powinny przyjmować innych płynów poza mlekiem matki), dzieci pomiędzy 6 a 12 miesiącem życia 800 – 1200 ml, maluch w wieku 1-3 lat potrzebuje jej około 1300 ml, a dziecko w wieku 4-6 lat już 1700 ml. W przypadku dzieci starszych ilość wody zależy już nie tylko od wieku, ale też od płci. I tak: dziewczynki w wieku 10-12 lat powinny dostarczyć organizmowi około 2100 ml wody dziennie, a chłopcy w tym samym wieku powinni wypić jej 2400 ml.

Brzmi pięknie, ale w praktyce wygląda to o wiele gorzej. Prawda jest taka, że zapominamy o piciu wody i nie dajemy jej też dzieciom w odpowiednich ilościach. A zbyt niska podaż wody może być niebezpieczna, bo bardzo szybko prowadzi do odwodnienia organizmu dziecka.
Pierwszym objawem jest odczuwanie pragnienia. Dorosły czując, że chce mu się pić, sięgnie po kubek z ( miejmy nadzieję) wodą, ale dziecko zajęte zabawą nie zawsze powie, że chce się napić. A organizm poprzez pragnienie sygnalizuje nam, że jesteśmy już w 1-2 % odwodnieni. Jeśli nie uzupełnimy płynów pojawiają się poważniejsze objawy odwodnienia: rozdrażnienie, problemy z koncentracją, bóle głowy, silne pobudzenie lub senność. Są to sygnały, których nie można ignorować. Na szczęście, wodę w organizmie uzupełniamy nie tylko za pomocą płynów wypitych ze szklanki, bo około 30 % spożywanej wody pochodzi z posiłków, a więc zup, owoców i warzyw.

Woda wodzie nierówna. Jaką wodę najlepiej podawać dziecku?

ile wody powinno pic dziecko

Dzieci powinny pić wodę nisko i średniozmineralizowaną, w której łączna ilość składników mineralnych nie przekracza 1500 mg/l. Powinna to być woda, w której zawartość sodu nie przekracza 20 mg/l. Jedną z takich wód jest KROPLA BESKIDU: niskozmineralizowana, odpowiednia dla diety ubogiej w sód. Posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka oraz jest rekomendowana dla dzieci powyżej 3 roku życia.

Sposób, w jaki odżywiamy nasze dzieci, ma wpływ na ich rozwój, ale też na zdrowie w życiu dorosłym. Przy komponowaniu zdrowej, dobrze zbilansowanej diety dla dziecka trzeba pamiętać żeby z taką samą starannością wybierać dla niego odpowiednią wodę. Przyzwyczajajmy dzieci do picia wody i przede wszystkim dawajmy im dobry przykład. Wszystkim wyjdzie to na zdrowie.

jaka wode dawac dziecku

33 komentarze

  1. Sporo czytam na temat wody, mam niedobory wapnia i magnezu dlatego przed zakupem czytam jej skład na etykiecie. Dlatego wybrałąm piwniczanke 🙂

  2. Głównym zadaniem wody jest utrzymywanie temperatury ciała na stałym poziomie. Istotną roląjej jest także usuwanie toksyn i wszelkich szkodliwych substancji z organizmu. To wazne poniewaz dziennie wchłaniamy ogromne ilosci toksyn.

  3. Nie zapominajmy że napoje słodzone – również te przygotowywane w domu czyli soki owocowe i owoce, mogą zawierać duże ilości cukru. Z tego względu osoby z nadwagą lub otyłością powinny spożywać je rozważnie, mimo ze sa zdrowe.

  4. Nie tylko w diecie dziecka ale też u osób dorosłych. Woda ułatwia nam spożywanie, trawienie i wykorzystanie pożywienia. Pełni również funkcję ochronną dla mózgu, gałki ocznej i rdzenia kręgowego, a u kobiet ciężarnych – również płodu. Odpowiednie nawodnienie jest również niezbędne dla prawidłowej pracy stawów.

  5. Woda to zycie, nasze ciało składa sie glownie z wody dlatego tak wazne jest aby ja ciagle uzupełniać. Zawartość wody w różnych częściach ciała jest bardzo duża. Przykładami mogą by na przykłąd mózg – 75% , kości – 22% , krew az 83 %

  6. A ja gdzieś czytałam, że 30 ml na kg masy ciała – tak się oblicza zapotrzebowanie organizmu na wodę ale nie wiem jak tam jest po fachowemu 😉

  7. Kingo a czy wiesz ze każdego dnia tylko z wydychanym powietrzem tracimy od 400 do 500 ml wody????
    To około dwóch szklanek, a w trakcie upałów nawet więcej.

  8. Nasz organizm składa się w głównej mierze z wody. Jej zawartość zmienia się w zależności od wieku. Dlatego konieczne jest utrzymanie właściwego stanu nawodnienia, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować.
    Wodę można pić bez ograniczeń za wyjątkiem oczywiście chorób w których podaż płynów powinna być ściśle kontrolowana. Dobrze byłoby żeby w domu woda zawsze znajdowała się w stałym i łatwo dostępnym miejscu. Dbajmy więc aby dziecko zabierało ją ze sobą codziennie do szkoły, a większą jej ilość miało zawsze wtedy, kiedy ma np. lekcje WFu czy inne zajęcia ruchowe w czasie których traci się dużą ilość płynów. Musza być one stale szybko uzupełniane.

  9. ostatnio sporo czytałam na temat plastikowych opakowaniach miedzy innymi tez u ciebie na blogu. dlatego kupuje tylko wode mineralna w szklanych butelkach dla siebie i naszych dzieci.

  10. A co jak moje dziecko nie ma jeszcze 3 lat? Czy nie może pić tej wody? i W ogóle żadnej tylko przegotowaną na przykład?

  11. Cieszę sie że moje dziecko pije chętnie wodę.
    Wiem ze w diecie dziecka to bardzo ważne,
    troche sobie przypisuje ta zasluge ze moje dziecko to lubi.
    walczyłam z tym jak mogłam żeby Hania nie piła soków ze sklepu,
    ani napojów dla dzieci.
    narazie jest dobrze.

  12. Właśnie mnie zainspirowałaś żeby kupić wodę i kupię wlasnie krople beskidu, odmienie corce, ciagle tylko u nas cisowianka.

  13. Woda jest najzdrowsza, najlepsza i najbardziej nawadnia organizm. Każda pod warunkiem że jest niegazowana wpływa zbawiennie na nasze ciało i umysł.

  14. u nas to było na zasadzie – starsze dziecko pulo tylko wode to i mlodsze nie bylo przekonane do innych specyfikow, dla mnie najlepsze rozwiazanie.

  15. co to za bajka którą lenka czyta? masz zawsze super pomysly na ksiazki dla dzieci , i nawet mam kilka z twoich propozycji z bloga. sa swietne!

  16. najważniejsze żeby od najmłodszych lat dziecko przyzwyczajać do picia wody. wszytskie herbatki i soczki bobo fruit moza sobie darować. ja swoi dzieciom od zawsze dawalam tylko wode , teraz pija tylko ją, nawet wolą od sokow i kompotow. nawet czasem jestem o to na sibie zla ze tylko chce wode i wode..

  17. ja to mam to mam to szczescie ze bez wzgledu na to co co daje do picia moim dzieciom , wszystko ladnie pija bez wiekszych problemow. nawet niezbt smaczne syropki czy lekarstwa jakos bez kłopotów.

  18. Namawiałam i próbowałam do nawyku picia wody, niestety na próżno, moje dziecko jest inne niż wszystkie, ni hu hu nie bedzie pic wody, nawet kolorowe kubeczki nie działają.

  19. Moje dziecko niestety nie przepada za woda. Ciągle chce soczki albo kolorowe napoje. Wiem ze to ja przyczynilam sie do takiego zachowania, popelnilam blad.

    • Powoli możesz wprowadzać zmiany. Możesz na początek dolewać do soczków odrobinę wody. Moja koleżanka stosowała taki sposób, trochę to trwało, ale udało się ograniczyć soki.

  20. Woda jest najlepsza dla dzieci. Żadne soczki czy kompociki. Problem w tym, że z naszymi kochanymi mamami cieżko wygrać. Są przyzwyczajone, że dzieci piją kompot obowiązkowo dosłodzony cukrem.

Odpowiedz